Kom i gang!!

Her er en serie artikler som kanskje kan være bra å lese for deg som ikke kan så mye om musikkinnspilling enda.

Hvis du vil ha et studio for musikkinnspilling har du i utgangspunktet flere alternativer. Det finnes f.eks. egne flerspors opptakere, som man ikke trenger å koble til en datamaskin. Imidlertid har den type løsninger for store begrensninger etter vårt syn.

På hjemmestudio.net har vi derfor valgt datamaskin med tilhørende lydkort og programvare. Grunnen til det er at vi mener at det gir de klart største mulighetene. De fleste har dessuten allerede en datamaskin som det er gode muligheter for at kan brukes. Imidlertid skjer det mye spennende for mobile enheter også, og vi på hjemmestudio.net forsøke også å følge med på dette, og rapporterer etterhvert som det dukker opp bra saker.

Uansett hvilken musikksjanger du har tenkt å drive med – enten det er electronica eller death metal vil datamaskinen være sentral for innspillingen, men maskinen setter også noen begrensninger for hva du kan få gjort. Jo høyere ytelse den har  jo mer fleksibelt kan du jobbe. Hvis du har planer om å bruke  musikkprogram med mye innebygde effekter, og virtuelle instrumenter bør du ha en maskin med godt med minne (RAM) og en kraftig prosessor. RAM minnets størrelse styrer bl.a. hvor store samplingsbibliotek du kan bruke, og harddiskens hastighet (velg helst SDD) begrenser begrenser hvor mange - og hvor store - lydfiler du kan ta opp og spille av. Det er ganske vanlig å bruke en egen harddisk for lydfiler. Pass på å ikke installere fler programmer enn nødvendig på datamaskinen, siden det kan gjøre maskinen både instabil og treg.

Windows eller MacOS

Om du bør gå for en PC med Windows eller MacOS spiller egentlig mindre rolle. Hvilket operativsystem og musikkprogram man liker best bør styre dette valget. Dersom f.eks noen du kjenner bruker Windows og Cubase til musikkinnspilling kan det være lurt å velge det du også. Da har du noen å spørre dersom du kjører deg fast. Dersom man skal spille inn med mikrofon i det samme rommet som datamaskinen står i bør man å velge en datamaskin som er stillegående. En god og kraftig maskin i dag vil holde i mange år fremover, så det kan være lurt å gå opp litt i spesifikasjoner.

Vi får ofte spørsmål om valg av datamaskiner i forbindelse med musikkinnspilling. Hvilken prosessor bør velges? Disk? Windows eller Apple MacOS? Hvor mye RAM etc.? Vi mener at de fleste moderne maskiner kan brukes, men jo kraftigere maskinen er, jo mer kan man naturlig nok gjøre uten at den kneler. Noen musikkprogram har måter å gjøre belastningen mindre på underveis ved å f.eks la deg "fryse" spor. Dette innebærer at ressurser som går med til å beregne effekter (f.eks romklang) lagres midlertidig som et lydspor slik at belastningen på prosessor og minne blir mindre. Ulempen av dette er at sporet må "tines opp" igjen for å gjøre nye justeringer. Det fungerer jo, men er litt tungvint, og med en kraftigere maskin hadde man kanskje sluppet dette.

Stasjonær eller bærbar?

Når det kommer til valg av bærbar eller stasjonar maskin er det slik at behovet må styre valget. Trenger du å lage maskin på forskjellige steder er jo bærbar maskin perfekt. Imidlertid er en stasjonær mye enklere å bygge om på, eller bytte komponenter i. Du får helt enkelt mer maskin for pengene ved å velge stasjonær. En bærbar vil også ofte ha mer støyende vifter.

Valg av datamaskin

 Generelt ser vi det slik:

PC/Windows 

+ Er rimeligere enn en Mac med omtrent samme ytelse

+ Er enklere å oppgradere 

+ Større frihet ved å bygge sin egen stasjonære maskin

- Kan kreve mer av brukeren for å optimalisere systemet til musikkbruk

Mac

+ Bra byggekvalitet og pene maskiner

+ MacOS har innebygget Core Audio, noe som automatisk gir høy ytelse og lav latency, uten behov for ekstra drivere

- Vanskelige å oppgradere og utvide

- Kostbare maskiner


Hvis du bygger deg en datamaskin selv, så er det fornuftig å velge store vifter som går på lavt turtall. Skjermen bør være stor, og med så høy oppløsning som mulig. Grunnen til dette er ganske enkelt at det gir en betydelig bedre oversikt. Mange skjermkort har to utganger, og dette kan utnyttes til å benytte to skjermer  og f.eks legge innspillingsprogrammet sin mixer ut på skjerm nr. 2, slik at den alltid kan sees.

Tips: Dersom du ikke har plass til to skjermer, eller tror du bare vil ha en - pass da på å velg en som er stor og har god oppløsning. Det er SÅ mye mer behagelig i bruk, og gir en bedre oversikt over innspillingsprosjektene.

Som du ser har vi valgt å ikke komme med anbefalinger på spesifikasjoner. Det skyldes ikke bare latskap ;) men også at markedet er i utvikling hele tiden, noe som ville medført at vi måtte revidere artikler av denne typen kontinuerlig. Mange lydkortprodusenter og programvareleverandører har råd på sine hjemmesider, så det er lurt å sjekke litt m.h.p. minimumsspesifikasjoner dersom du står og skal velge. Du er også velkommen til å sende oss en forespørsel. Vi svarer hvis vi har tid og mulighet.

Noen tips:

Kompressoren

Kompressoren

den 10. august 2014 i Mixing

Kompressoren er et av de mest nyttige verktøyene man kan ha i et studio, men kan være litt ...

Les mer
7618
Effekters rekkefølge

Effekters rekkefølge

den 10. august 2014 i Mixing

Her er et grunnleggende tips vedrørende bruk av effekter. En viktig og interessant sak når man bruker effekter ...

Les mer
1973
Innspilling og mix av elektrisk gitar

Innspilling og mix av elektrisk gitar

den 10. august 2014 i Innspilling

Lyden av en elektrisk gitar er et sentralt element i nesten all pop- og rockemusikk, så denne artikkelen skal ta ...

Les mer
6360
Stereoopptak

Stereoopptak

den 10. august 2014 i Innspilling

Dersom lydkilden man vil ta opp inneholder informasjon som man vil ha i stereo, er tiden inne for å se på ...

Les mer
3352
Valg av oppløsning for opptakene

Valg av oppløsning for opptakene

den 10. august 2014 i Innspilling

Valg av oppløsning for opptakene har lenge vært et hett debattert tema på mange forum.

Les mer
2438
Equalizeren

Equalizeren

den 10. august 2014 i Mixing

En equalizer (EQ) kan best beskrives som en mer eller mindre avansert tonekontroll.  EQ'en brukes vanligvis til å jevne ut frekvenser ...

Les mer
4250
­