"In mix no-one can hear your screen...."

Nedenfor finner du diverse artikler som er relevante for innspilling, mix og master. Sjekk gjerne ut underkategoriene eller klikk på emneordene for raskere tilgang til relaterte artikler.

En liten vri på "In space no one can hear your scream" fra filmen Alien i overskriften antyder noe som er ganske vesentlig når man jobber med musikk. Mange musikkprogrammer har fancy brukergrensesnitt, men det er det ingen som hører når låten er ferdig. Det viktigste er å bruke ørene når man jobber med musikkinnspilling og mixing.

Det er mange faktorer som spiller inn når man skal spille inn vokal. Først og fremst gjelder det å ha planlagt litt på forhånd.

Lyden av en elektrisk gitar er et sentralt element i nesten all pop- og rockemusikk, så denne artikkelen skal ta for seg hva man kan prøve for å få til innspillinger som blir bra.

Elbassen er fundamentet i musikken, og som ofte føles mer enn den høres i en mix. Vi ser her på hva man bør tenke på for å få gode opptak.

Dersom lydkilden man vil ta opp inneholder informasjon som man vil ha i stereo, er tiden inne for å se på teknikker man kan bruke ved stereoinnspilling.

Valg av oppløsning for opptakene har lenge vært et hett debattert tema på mange forum.

Kompressoren er et av de mest nyttige verktøyene man kan ha i et studio, men kan være litt vanskelig å få grep på. Dette skyldes at kompressoren ikke "høres" på samme måte som f.eks. en equalizer eller romklang.

En equalizer (EQ) kan best beskrives som en mer eller mindre avansert tonekontroll.  EQ'en brukes vanligvis til å jevne ut frekvenser i et lydbilde,  men kan også brukes til kreativ lydbearbeiding.

Det er mange ting å tenke over og passe på når man skal få innspillinger fra mange kanaler inn på et stereospor.

Å bruke hodetelefoner ved mixing kan mange ganger være nødvendig.

Her er et grunnleggende tips vedrørende bruk av effekter. En viktig og interessant sak når man bruker effekter er i hvilken rekkefølge man plasserer dem.

De som en gang i tiden har jobbet i et tradisjonelt, analogt innspillingsstudio vet at man der har et klart skille mellom innspillingsfasen og mixefasen. Grunnen til det er at man må fysisk koble om mixeren fra å hente signalene sine fra mikrofonene i innspillingsrommet til å hente signalene fra en flerspors-båndopptaker, gjerne med et effektskap koblet inn på veien.

Vi skal i denne arikkelen ta for oss noen teknikker som gjør at vi kan få litt mer kontroll over signalflyten i mixeren ved bruk av grupper og submixer, inserts og sends. Vi skal også se litt på ulike teknikker som sidechaining og parallell komprimering.

Noen tips:

Mixeren - Introduksjon del 1

Mixeren - Introduksjon del 1

den 10. august 2014 i Om mixeren

De som en gang i tiden har jobbet i et tradisjonelt, analogt innspillingsstudio vet at man der har et klart ...

Les mer
4056
Kompressoren

Kompressoren

den 10. august 2014 i Mixing

Kompressoren er et av de mest nyttige verktøyene man kan ha i et studio, men kan være litt ...

Les mer
8901
Equalizeren

Equalizeren

den 10. august 2014 i Mixing

En equalizer (EQ) kan best beskrives som en mer eller mindre avansert tonekontroll.  EQ'en brukes vanligvis til å jevne ut frekvenser ...

Les mer
5408
Mixeren - Del 2 - grupper, sends, inserts m.m.

Mixeren - Del 2 - grupper, sends, inserts m.m.

den 10. august 2014 i Om mixeren

Vi skal i denne arikkelen ta for oss noen teknikker som gjør at vi kan få litt mer kontroll ...

Les mer
3521
Innspilling og mix av elbass

Innspilling og mix av elbass

den 10. august 2014 i Innspilling

Elbassen er fundamentet i musikken, og som ofte føles mer enn den høres i en mix. Vi ser ...

Les mer
4100
Mixing i hodetelefoner

Mixing i hodetelefoner

den 10. august 2014 i Mixing

Å bruke hodetelefoner ved mixing kan mange ganger være nødvendig.

Les mer
3741
­