Å bruke hodetelefoner ved mixing kan mange ganger være nødvendig.

Det kan være praktiske grunner, som for ekempel at dine omgivelser ikke synes det er så stas å høre på deg jobbe i hjemmestudioet, kanskje til døgnets alle tider. Det kan også være fornuftig å sjekke hvordan det låter i hodetelefoner, siden en del av dem som skal høre det ferdige resultatet kan tenkes å gjøre det i hodetelefoner.

På samme måte som at det er lurt å høre en ferdig mix i ulike høyttalerpar, er det lurt å høre en ferdig mix i ulike hodetelefoner.



Det er en del ting som skiller lytting i hodetelefoner fra lytting i monitorer, og det anbefales ikke at man kun bruker hodetelefoner til mixing. Vi skal se på noen grunner til dette, men hodetelefoner har definitivt egenskaper som gjør dem nyttige i studioet. Hvis du skal bruke hodetelefoner i forbindelse med innspilling, bør du velge et par som er av lukket type. Ved mixing er et par åpne eller halvåpne hodetelefoner et bedre valg.

Når man bruker hodetelefoner vil naturligvis lyden gå direkte fra venstre kanal til venstre øre og tilsvarende på høyre side. Lyden deles opp fullstendig og gir en total separasjon mellom de to kanalene. Dette er en unaturlig lytting som vi ikke finner maken til ellers i hverdagen. Når vi lytter i monitorer vil lyden fra begge kanaler nå begge ørene, men ikke samtidig. Dette faktum er er stor betydning for vår oppfattelse av stereoperspektiv. Hvis vi har instrumenter som er panorert i mixen vil det ofte høres tydeligere i hodetelefoner enn i monitorer.

    Effekter vil oppleves som mer ekstreme i hodetelefoner. Et godt eksempel på dette er romklang. Mixer du inn det du synes er en passe mengde klang når du bruker hodetelefoner, vil du ofte oppleve det som alt for lite klang når du bruker monitorer.

En annen viktig forskjell er naturligvis at når vi bruker monitorer vil jo rommet vi er i påvirke det vi hører. Dersom vi lytter i et rom som ikke er riktig balansert rent akustisk, vil lyden bli påvirka i negativ retning i form av reflekser fra tak, gulv og vegger. Dette skjer ikke med hodetelefoner. Med hodetelefoner kan det dukke opp små detaljer som kan være nesten helt umulige å høre i monitorhøytalere.

Hodetelefoner er kjempefine å ha for å redigere lydfiler fri for knepping, dårlige klipp og brus - i det hele tatt for å sjekke etter detaljer som er vanskelige å høre i monitorer.

Vis kommentarskjema

Nyhetene i Cubase 9

Noen tips:

Innspilling og mix av elektrisk gitar

Innspilling og mix av elektrisk gitar

den 10. august 2014 i Innspilling

Lyden av en elektrisk gitar er et sentralt element i nesten all pop- og rockemusikk, så denne artikkelen skal ta ...

Les mer
2968
Kompressoren

Kompressoren

den 10. august 2014 i Mixing

Kompressoren er et av de mest nyttige verktøyene man kan ha i et studio, men kan være litt ...

Les mer
4328
Stereoopptak

Stereoopptak

den 10. august 2014 i Innspilling

Dersom lydkilden man vil ta opp inneholder informasjon som man vil ha i stereo, er tiden inne for å se på ...

Les mer
1629
Innspilling av vokal

Innspilling av vokal

den 10. august 2014 i Innspilling

Det er mange faktorer som spiller inn når man skal spille inn vokal. Først og fremst gjelder det å ...

Les mer
7397
Mixeren - Del 2 - grupper, sends, inserts m.m.

Mixeren - Del 2 - grupper, sends, inserts m.m.

den 10. august 2014 i Om mixeren

Vi skal i denne arikkelen ta for oss noen teknikker som gjør at vi kan få litt mer kontroll ...

Les mer
1142
Mixeren - Introduksjon del 1

Mixeren - Introduksjon del 1

den 10. august 2014 i Om mixeren

De som en gang i tiden har jobbet i et tradisjonelt, analogt innspillingsstudio vet at man der har et klart ...

Les mer
1082

Til info:

­