"In mix no-one can hear your screen...."

Nedenfor finner du diverse artikler som er relevante for innspilling, mix og master. Sjekk gjerne ut underkategoriene eller klikk på emneordene for raskere tilgang til relaterte artikler.

En liten vri på "In space no one can hear your scream" fra filmen Alien i overskriften antyder noe som er ganske vesentlig når man jobber med musikk. Mange musikkprogrammer har fancy brukergrensesnitt, men det er det ingen som hører når låten er ferdig. Det viktigste er å bruke ørene når man jobber med musikkinnspilling og mixing.

De som en gang i tiden har jobbet i et tradisjonelt, analogt innspillingsstudio vet at man der har et klart skille mellom innspillingsfasen og mixefasen. Grunnen til det er at man må fysisk koble om mixeren fra å hente signalene sine fra mikrofonene i innspillingsrommet til å hente signalene fra en flerspors-båndopptaker, gjerne med et effektskap koblet inn på veien.

Vi skal i denne artikkelen ta for oss noen teknikker som gjør at vi kan få litt mer kontroll over signalflyten i mixeren ved bruk av grupper og submixer, inserts og sends. Det høres kanskje litt komplisert ut, men det er ikke så vrient som det kanskje høres ut som. Vi skal også se litt på ulike teknikker som sidechaining og parallell komprimering.

­