"In mix no-one can hear your screen...."

Nedenfor finner du diverse artikler som er relevante for innspilling, mix og master. Sjekk gjerne ut underkategoriene eller klikk på emneordene for raskere tilgang til relaterte artikler.

En liten vri på "In space no one can hear your scream" fra filmen Alien i overskriften antyder noe som er ganske vesentlig når man jobber med musikk. Mange musikkprogrammer har fancy brukergrensesnitt, men det er det ingen som hører når låten er ferdig. Det viktigste er å bruke ørene når man jobber med musikkinnspilling og mixing.

Litt historikk først: Apple kjøpte som mange vet Emagic Logic i 2002, og programmet ble i forbindelse med dette "Mac only". Opprinnelig var Logic et innspillingsprogram for både Mac og Windows. Logic versjon 5 var derfor siste versjon som var laget for Windows. Etter at Apple lanserte Logic 9 kunne det virke som om deres interesse for Logic var dalende, siden det gikk uvanlig lang tid - nesten akkurat 4 år - frem til Logic Pro X dukket opp.

Logic Pro X krever OSX 10.8.4 eller nyere, minst 4 GB RAM, minst 35 GB hvis hele pakken skal installeres - 5 GB for kun programvaren, så hvis din maskin klarer disse kravene bør du lese videre.

Først av alt: Man kan ikke kjøpe en oppgradering til Logic Pro X fra Logic Pro 9. Man må kjøpe en ny "fullversjon" av Logic Pro X på App Store til kr. 1400,- og deretter laster man ned programmet på vanlig måte. Denne første nedlastingen er på ca. 650 MB, men ved oppstart av programmet vil Logic starte en nedlasting av grunnleggende innhold (essentials) som utgjør ca. 2 GB. Nedlastinger er for øvrig tilgjengelig fra menyen Logic Pro X -> Download additional content dersom man skulle finne ut at man ønsker å laste ned ytterligere innhold seinere. Det følger med mye ekstramateriale (ca. 35 GB) som er tilgjengelig for nedlasting i Logic Pro X etter at programmet er installert. Man bør nok regne med at en full installasjon kan 4 til 6 timer. Det som er bra er at man kan velge ut det man vil ha, slik at man slipper å bruke diskplass på f.eks Apple Loops dersom man aldri bruker det. Etter nedlastingen er ferdig er Logic klar til bruk. Hvis man har Logic 9 installert fra før vil installasjonsprogrammet for LPX sjekke hva som trengs for å komplettere installasjonen.

Grensesnittet

Når Logic Pro X startes for første gang vil man se store endringer i grensesnittet i forhold til Logic Pro 9. Programmet har nok hentet inspirasjon både fra Garageband og Final Cut X (på godt og vondt vil sikkert noen si). De av dere som følger med på utviklingen videoredigeringsprogrammer husker kanskje at det ble mye støy da Apple lanserte Final Cut X, fordi mange profesjonelle brukere mente at vesentlige funksjoner var fjernet, og at oppdateringen derfor var temmelig ubrukelig. Apple lyttet til protestene, og gjorde en hel rekke forbedringer. Mange Logic brukere var redd for at det samme ville skje med Logic og at programmet skulle bli et slags "Garageband Pro". Det har heldigvis ikke skjedd, men programmets layout har ihvertfall blitt kraftig endret. Transportkontrollen finner man for eksempel igjen i toppen av prosjektvinduet, og det samme gjelder flere rullgardinmenyer. Generellt synes vi at Apple lar knapperaden i toppen av skjermen stjele for mye plass, og det så vidt vi vet ikke er mulig å endre dette i noen instillinger. (Hvis noen lesere kjenner til muligheter vedr. dette så bare ta kontakt). Dette er spesielt merkbart på bærbare uten Retina. Grensesnittet har blitt veldig mørkt, og det vil nok kreve litt tilvenning for mange. Likevel synes vi at det som virket veldig anderledes med en gang vi åpnet programmet, ganske raskt virket kjent på et vis likevel. Det mye som har byttet plass og tidvis også navn, så det tar litt tid å orientere seg.

Et lite tips kan være at det i starten kan være lurt å aktivere knappen "Quick help" (spørsmålstegnet øverst i menyraden), for da vi det vises en tekst som informerer om hva hvert element i grensesnittet gjør når man holder musepekeren over de ulike knappene.



Mixeren er omarbeidet, og det har blitt stort sett til det bedre. Man kan for øvrig kopiere, og endre rekkefølge på plugins på samme måte som i f.eks ProTools og Cubase. Det har også dukket opp noe man har kalt for Smart Controls, en slags miniversjon av pluggers grensesnitt, som lar brukeren styre et hvert parameter  som er brukt i enhver plugins på en gitt kanal.

Man har også tilgang til Smart Controls via Logic Remote for iPad (mer om dette seinere).



Effekter og instrumenter
Logic har av mange blitt vurdert til å ha de beste medfølgende effektene og instrumentene. Det følger med en ny synth - eller rettere sagt en slags "4-i-en" synth. Det er en 16 stemmers synth med fire oscillator-typer: analog, sync, wavetable og FM.



Analog og Sync kan sees som en slags Moog klone, FM er laget for å gi mulighet for lyder i stil med Yamaha DX7, og Table i stil med PPG.





Uansett modell er de lette å skru nye lyder på. Vi synes at Moog variantene (Analog og Sync ocillatorene) er de som låter best av dem, selv om det er et stykke igjen til at det kan konkurrere mot synther fra f.eks Arturia og Native Instruments. Likevel er dette et velkomment tilskudd til Logics synth-arsenale. Vi hadde håpet på en oppdatering av sampleren EXS24, men den ser helt urørt ut. Derimot har EVB3 orgelet fått nytt navn og heter nå Vintage B3. Grafikken er ny og er det er det et sted det faktisk er trivelig med litt skeuomorfisme, så er det her. Vi på hjemmestudio.net har diskutert litt vedr. dette med grensesnittet, og spekulert på om det vil bli ytterligere endringer i neste versjon av Logic (som trolig vil hete XI ?) nå som Jonathan Ive har overtatt designansvaret (ref. hva som har skjedd i iOS7 og i kommende Maverick), uten å komme fram til noen konklusjon.

I Logic 9 fikk gitaristene blant oss tilgang til forsterkersimulatoren Amp Designer, og i Logic Pro X har Apple også fått på plass simulatorer av bassforsterkere og DI bokser. Bass Amp Designer benytter det samme opplegget som Amp Designer, ved at man kan kombinere ulike forsterkertopper med høyttalerkasser og mikrofontyper. Det finnes også en funksjon for å balansere forsterker- og DI-signal. Det er lagt inn en 7-bånds grafisk EQ på noen av forsterkertoppene, en enkel kompressor og switcher for Bright, Low, High osv. Vi testet først med et bassignal rett i lydkortet, for deretter å legge på en Bass Amp Designer, og selv ved å kun bruke standardinnstillingene blir det en relativt stor forskjell på lyden.



Logic Pro X har fått 7 nye effektpedaler til pedalbordet: Dr. Octave: en ordinær oktavpedal, Tie Dye Delay: en psykedelisk klingende, baklengs-retrodelay, Tube Burner og Grit: overdrivepedaler, Wham er en Whammypedal, Flange factory: en flangerpedal á la Ibanez eller Boss, Graphix Eq er som navnet sier en grafisk equalizer som gir mulighet til å forme lyden før den når forsterkersimulatoren.

Drum designer / Drummer
Drummer og Drum Designer er nye verktøy for rytmespor i programmet. Drum kit designer gjør det lett å kombinere ulike trommesett på en mye kjappere måte enn i en sampler. Utvalget blant trommelydene heller mot pop og rock + noe R´n´B, mens andre stilarter som f.eks jazz er utelatt. Drummer kan kanskje best beskrives som en blanding av intelligente looper og automatisk MIDI komp. Man kan få pluggen til å "lytte" til et basspor også, slik at basstrommen synker. Drummer inneholder ulike spillestiler i form av ulike trommeslagere, og låter langt mer naturlig enn bare å basere låter på loop´er. Hvis man virkelig vil har kontroll på hvert enkelt tromme i trommesettet, så må man bruke Multi out. Dette gjør at hver tromme kan sendes til en egen kanal i mixeren og dermed behandles med klang, kompressor osv. individuelt. For å få tilgang til multi-settene må man ha lastet ned de "Drummer-relaterte" tillegg ifm. installasjonen. Multi-Out trommesettene kjennes igjen ved at det står et plusstegn foran navnet. Når man bruker de vil kanalene navngis automatisk i mixeren, noe som er veldig behagelig.

Løsningen man har valgt for Logic Pro X gjør at Logic pr. idag har den best integrerte virtuelle trommeslageren av alle DAW´s etter vårt syn, selv om utvalget trommestiler er begrenset slik det er nå. Her kan det jo tenkes at Apple gjør flere tilgjengelige etterhvert, at de selger utvidelser via AppStore - eller at det dukker opp tredjepartsløsninger.

Flex Pitch



Flex Time, dvs muligheten for å korrigere lydopptak i tid har vært tilgjengelig fra Logic 9, men Flex Pitch er en stor nyhet for tonal bearbeiding av lydopptak i Logic Pro X. Man kan bruke funksjonen i enkel eller avansert variant. Lightvarianten fungerer omtrent som en enkel Autotune, der man kan stille inn tonekorrigering for hele sporet eller velge å rette opp enkelte toner. Den avanserte versjonen av flex pitch legger inn et rektangel omgitt av seks prikker rundt hvert ord. Disse kan man dra i og dermed påvirke "alt" i et sangopptak som forandringer i tonehøyde over tid (pitchdrift), formant og vibrato. Ved å åpne View / local inspector kan man også kvantisere sangopptaket og velge hvilken skala sangen skal følge. Man kan se det som at Apple på sett og vis har forsøkt å kombinere de kjente verktøyene Melodyne og AutoTune, og resultatet må sies å være vellykket. (Red. anm: Det er verd å merke seg at Flex Pitch kun jobber med monofoniske lydkilder. Melodyne kan analysere akkorder og endre enkelt noter i akkordene også.)

 

MIDI effekter

MIDI effekter har manglet i Logic. Tidigere var man nødt til å benytte Environment for å legge effekter på MIDI spor, men nå er Logic utstyrt med nye MIDI plugins. Logic Pro X har fått 9 ulike effekter. Man kan bruke inntil 8 effekter pr. MIDI spor.

Arpeggiator

Arpeggiatoren er den effekten som kanskje vil bli mest brukt. Den er dessuten tilgjengelig fra instrumentmenyen, koblet til en synth og med ferdige effekter. En interessant mulighet er at den kan brukes som step-sequencer. Chord Trigger gjør at man kan trigge akkroder ved å spille bare en note, omtrent som objektet Chord Memorizer i Environment tidligere. Modifier tillater at man bruker en innkommende MIDI melding til å modifisere en annen. Modulator modifiserer kilden for MIDI hendelser med enten LFO, envelope generatorer eller begge deler. Note Repeater er et MIDI ekko som man kan angi hvor mange repetisjoner man ønsker og med hvilken hardhet (velocity) som skal brukes. Randomizer er en slumpgenerator som kan være moro å leke med. Transposer kan transponere det innkommende MIDI signalet opp eller ned, og man kan velge at det skal benyttes en bruker- eller forhåndsdefinert skala. Velocity Processor gjør at man kan kontrollere f.eks komprimere de innkommende MIDI notene, men man kan også bestemme minimum og maximumsverdier på MIDI meldingene.

Scripter

Scripter er en interessant plugin som man kan bruke til å programmere egne MIDI effekter via JavaScript. Definitivt spennende mulighet for dem som allerede kan, eller er villig til å lære seg litt programmering. I tidligere versjoner av Logic trengte man være relativt godt kjent med hvordan man lager egne instillinger i Environment for å få tilsvarende muligheter som man nå har lett tilgjengelig via menyen. Jeg ser frem til å knotte litt med Scripter etterhvert.

 

Ny filtype
Logic Pro X benytter et nytt filformat kalt .logicx. Prosjektfiler lagret i Logic Pro X er ikke bakoverkompatilble med eldre versjoner av Logic, men man kan åpne prosjekter lagret eldre versjoner i Logic Pro X. I flg. Apples hjemmesider kan man åpne prosjekter fra Logic Pro 5 / Express 5 og nyere. En av fordelene med det nye formatet er at langt mer informasjon kan lagres og knyttes til prosjektfilen. Prosjekter kan for øvrig også sinneholde alternative versjoner, slik at de som tidligere har hatt for vane å lagre prosjektfilene med versjonsnummer f.eks Superlåten_v.1, Superlåten_v.2 etc., slipper dette fordi man nå kan velge å lagre - og gjenskape eldre versjoner. Logic Pro X har også blitt utstyrt med en skikkelig auto-save funksjon som arbeider i bakgrunnen slik at man forhåpentligvis slipper å være redd for å miste informasjon hvis programmet skulle krasje. Hvis uhellet er ute vil Logic spørre deg om hvilken versjon du vil bruke, dvs. din sist lagrede eller den auto-lagrede, når programmet åpnes etter en krasj.

 

Track Stacks
Noe som mange brukere har savnet er noe som tilsvarer Folder Tracks slik som vi kjenner dem fra Cubase. I Logic Pro X finner vi nå tilsvarende. Apple kaller dem for Track Stacks. De tillater at man legger et eller flere spor under et "hovedspor". For å opprette et Track Stack velger man de sporene som man vil ha med, gjerne på en gang, og velger deretter Track / Create Track Stack.

Det finnes to typer Track Stacks: Folder stacks og Summing. Folder varianten kjenner vi fra Logic 9, og er en ren organisatorisk løsning som er praktisk da den kan brukes til å f.eks "Mute" alle spor i folderen hvis man trykker "Mute" på hovedsporet. Tilsvarende vil en faderjustering gjøre samme relative reduksjon/økning på alle spor som hører til i hovedsporet. Den muligheten vi imidlertid har savnet kalles Summing i Logic Pro X, og slike spor oppfører seg på mange måter som Folder Stack, men skiller seg ut på et viktig område. Hovedsporet oppfører seg som en Aux input og Logic sender all output fra subsporene til input på hovedsporet. Dette gir bl.a. en interessant mulighet til å legge instrumentspor i et Summer Track stack, og dermed blande ulike virtuelle instrumenter. Dette er derfor en enkel måte få dem til å oppføre seg som om de er ett instrument.

 

Logic Remote

Praktisk å kunne sitte i ro på innspillingsplassen uten å måtte bevege seg frem og tilbake til datamaskinen. Hvis du har en iPad kan du installere en app som gir deg tilgang til å styre en del funksjoner i Logic Pro X. Dette kan være veldig praktisk hvis du f.eks sitter i sangbåsen og gjør innspillinger alene. Man har tilgang til en rekke funksjoner via app´en. Den er forøvrig gratis, og kan lastes ned fra App Store. (Krever minimum iOS6 installert.)



Oppsummering
Vi har brukt Logic Pro X og jobbet med relativt store prosjekter med mange spor, mye effekter og softsynther. Vi har ikke hatt noen problemer med stabiliteten. Vår største innvending mot Logic Pro X er at Apple har fjernet all støtte for 32 bits plugins. Det gjør at mange som sitter med 32 bits plugger ikke kan bruke dem i programmet. Mange plugin-produsenter jobber med å klargjøre for 64 bit og har forsåvidt hatt lang tid på seg (3-4 år?), men de er fremdeles ikke klare. Det gjør at man må vurdere om man skal skifte fra Logic 9 nå, eller benytte en bridge som tillater at man kjører 32 bit plugins via den, eller at produsentene blir klare med 64 bits versjoner. Å bruke en bridge er etter vårt syn en nødløsning fordi slikt kan ofte kan resultere i at programmene blir ustabile, selv om mange rapporterer at f.eks 32lives fra Sound Radix fungerer bra. På den annen side kan det hende at Apples beslutning med å kun støtte 64 bit vil gjøre at plugin-produsentene tar teknologiutviklingen på alvor, og forstår at hvis de vil være med videre må det legges en innsats i å lage 64 bits versjoner.

Vi kan ikke annet enn si at Logic Pro X er en bra oppdatering: Flex pitch er en funksjon som i prinsippet kan erstatte Melodyne / Auto tune, de nye MIDI effektene og instrumentene gjør at de som allerede bruker Logic vil finne nyheter som er interessante nok til at det er verd å legge ut for en ny versjon. For de som bruker Mac, men ikke har kjøpt et innspillingsprogram enda vil finne et svært godt og avansert program for lite penger i Logic Pro X. Mer info

­